První reakcí na návrh Lepší daně je u většiny lidí konstatování, že nejjednodušším způsobem jak se ji vyhnout je platit hotově. Pojďme si ukázat, proč by zavedení Lepší daně pravděpodobně nezměnilo platební zvyklosti a trendy.
Hlavním důvodem je, že peníze ve formě hotovosti (bankovky a mince) tvoří přibližně 12,5% celkové peněžní zásoby v české ekonomice (v srpnu 2018 to bylo 556 mld. Kč z 4 473 mld. Kč tzv. širokých peněz tedy agregátu M3). Ani drastické změny v poptávce po hotovosti (např. zvýšení o 50%) by neměly podstatnější dopad na objem bezhotovostních plateb. Navíc existuje tendence k většímu používání bezhotovostních plateb, která se projevuje u vyspělejších ekonomik a dokonce existují hlasy navrhující zrušení hotovosti.
Nemyslíme si, že by bylo nutné jakkoliv omezovat hotovostní platby, protože by pro masivní změny v platebních zvyklostech nebyla motivace:
- Při výběru hotovosti z bankovního účtu by byla vybírána Lepší daň.
- Při vkladu hotovosti na bankovní účet by byla vybrána Lepší daň.
- Zrušení daně z příjmu zvýší příjmy obyvatel i firem mnohem více než Lepší daň zatíží výdaje a čistý efekt bude pozitivní.
- Již dnes je platná legislativa, která zakazuje hotovostní platby nad 270 000 Kč. Vzhledem k tomu, že „špinavé“ peníze mají nejčastěji podobu hotovosti, jsou takové platby pod drobnohledem regulátora a orgánů, které vyšetřují praní špinavých peněz.
- Pro firmy hotovost ve fyzické podobě generuje vyšší náklady na manipulaci a bezpečnost.
Hotovost tak pouze představuje časovou prodlevu mezi zdaněním obou stran transakce a navíc pouze u malé části celkového objemu transakcí.